Recension: Cloverfield

Filmen handlar om hur något invaderar New York, detta något vet ingen vad det är för något. Det är ett stort monster men vart det kommer ifrån vet ingen, från rymden? Från havet?

Vi får iallafall följa 5 vänner genom en handvideokamera, när de försöker komma till en av skådisarnas stora kärlek.
De stöter på ett antal hinder på vägen och de möter på monstret och de små parasiterna som ramlar av kroppen på den stora varelsen. En ganska typisk katastrof-film, där regisörren har byggt upp handligen stegvis, när det verkar lösa sig händer nästa sak som saboterar för vännerna osv osv.

Jag tyckte att idèn med en handvideokamera filmen igenom var en originell idè, men  ibland blev det lite rörigt och jag fick nästan huvudvärk. Skådespelarna var helt okända men de gjorde ett bra jobb, manuset var bra skrivet och historien var trovärdig, (att ett stort monster från ingenstans invaderar New York kan ju hända närsomhelst;)).
Miljön var ett förstört New York och det var panik överallt.
Men någonting fattades. I mitten av filmen började jag och pojkvännen diskutera vad vi ska äta till middag imorgon och glömde bort att kolla på filmen, och det är ett stort tecken på att jag tycker filmen var en smutta tråkig och, ja faktiskt, förutsägbar.

Så filmen får i betyg:
HL HL HL HL HL (2/5)



bild: google.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0