Recension: The Happening



Så igår såg jag och Nick The Happening. M. Night Shyamalan's nya film med Mark Whalberg, Zooey Deschanel och John Leguizamo. Filmen handlar om Elliot (Mark) som är en biologilärare  i Philadelphia, USA.
Under en pågående lektion kallas han ut ur klassrummet för att delta i ett lärarmöte där han får förklarat för sig att det har en skett en terroristattack i New York som gjort att folk tar livet av sig själva.
De tar då bestlutet att låta eleverna gå hem och stänga skolan för dagen.



Elliot åker hem till sin fru, Alma (Zooey) som han har äktenskapliga problem med. De packar och åker söderut för att på så vis åka ifrån den gas som terroristerna släppt ut.

Men detta är en M. Night Shyamalan film, storyn är lite mer invecklad än så. Jag gillar filmer med en liten tvist till historien, men denna var bara... konstig och tråkig. Nick somnade under de första 30 minutrarna. Jag tvingande mig själv att titta färdigt, hoppades på att den skulle bli bättre.

Manuset kändes lite... tråkigt och orealistiskt. Mycket tråkigt här, men jag blev besviken. Jag gillar Sjätte Sinnet och Signs, The Village var inte särskilt bra men slutet av den filmen lyfte upp historien litegrann. Slutet i denna film var bara knasig och lite förutsägbar.

Skådisarna var okej, men jag tycker karaktärerna var tråkiga. Bottenlösa. Zero personlighet. Förutom Julian (John), som faktiskt var den enda jag fattade direkt tycke för, jag vet inte varför, kanske kändes han mest äkta?

Hursomhaver, mitt betyg blir:
HL HL HL HL HL (2/5)

bild.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Kul med recension :p

2008-07-29 @ 21:10:23
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Emma

Den vill jag se!

2008-07-30 @ 11:27:51
URL: http://emmmis.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Haha, har inte sett Teh happening men funderat på att se den ;)

2008-07-30 @ 20:45:57
URL: http://stockholmsflickans.blogg.se/
Postat av: Lembrowski

Jag håller med dig Maria på flera punkter. Fast en tvåa var ju snällt. Länge har jag hoppats att Shayamalan skulle göra en bra film som Sjätte Sinnes igen. Men jag blir bara mer besviken för varje ny film han gör. Bra sida det här. :)

2008-08-05 @ 18:59:56
URL: http://lembrowski.webblogg.se/
Postat av: Maria

Lembrowski: Exakt, ingen av hans filmer har nått upp till samma nivå som Sjätte Sinnet och Shayamalan tror att man kan bygga upp en film på ett slut. "Men om slutet blir oväntat så blir säkert hela filmen bra, oavsett handling."

Men nån dag om vi har tur så kanske det kommer en värdig uppföljare till S.S.

Plus Tack =)

2008-08-09 @ 11:23:38
URL: http://filmochnytt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0