No Country for Old Men



Denna filmen är ju inte jätteny, men den släpptes ju heller inte samma år jag föddes, vilket är ett tag sedan, men den har blivit en av mina absoluta favoritfilmer så jag tänkte lämpligt nog lägga upp en liten recension om den nu.

Historien börjar väldigt lågmäldt, en jägare vid namn Llewelyn Moss, spelad av Josh Brolin , hittar en väska med pengar som blev efterlämnad av en hög lik och mexikanskt heroin. Men trots att alla personer från den uppgörelsen var döda innebar det inte att ingen letade efter väskan med pengar.
Det meningslösa våldet personifierad letade också efter denna värdefulla väska, hans namn var Anton Chigurh, spelad av Javier Bardem.
Under tiden försöker den lokala sheriffen, spelad av Tommy Lee Jones, lista ut vad detta våld går ut på medan han sakta undersöker spillrorna efter Anton's framfart.

Samtidigt är landskapet otroligt stillsamt och vackert på något dunkelt vis i sin nakenhet och ensamhet, det utspelas ju i Texas och det är öken, öken och något enskilt motell. Enligt min åsikt delar Josh huvudrollen med filmmiljön.

Hela filmen är  fruktansvärt bra gjord, bröderna Coen har gjort ännu ett mästervärk. Det finns inte mycket som är dåligt med denna filmen, karaktärerna är otroligt välspelade och Javier förtjänar verkligen sin Oscar han fick för "Bästa manliga birollshavare".

Poäng: HL HL HL HL HL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0