Recension: A Mighty Heart

Förlåt mina vänner, men jag har varit mer upptagen än vad jag trodde att jag skulle vara. Har precis flyttat tillbaka till Sverige från Barcelona och det har varit mycket att tänka på. Kompisar att träffa, pijkvän att pussas med och sen planera, planera och planera.

Men nu är jag här igen så jag kör igång med recensionen av A Mighty Heart med en gång.
Det handlar om de 2 journalisterna Mariane och Daniel Pearl (spelade av Angelina Jolie och Dan Futterman ) som bor i Pakistan för att skriva om talibanregimen och den pågående terrorist utbildningen som pågår där.

Dagen innan de ska flyga till Dubai blir Danny kidnappad och en lång utredning påbörjas. Den höggravida Mariane tappar aldrig hoppet om att Danny lever, men tiden börjar rinna ut.

Denna filmen är baserad på en sann historia och jag gillar sådana filmer, men ibland är det lätt att personerna glorifieras i sådana filmer, dock inte i denna. Skådespeleriet är genomgående bra och det är en gripande historia.
Det är heller ingen fingervisande film om vilka som är onda och vilka som är goda, utan mna fokuserar istället på varför terrorismen finns och vad som gör den starkare.

Mitt betyg blir:
HL HL HL HL HL (4/5)



bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0